Geld terugvragen voor aankopen uit de App Store
Het overkomt de besten; je koopt een app uit de App Store, maar achteraf was het niet wat je ervan verwacht had. Apple biedt je in deze gevallen de mogelijkheid om binnen 14 dagen geld terug te vragen voor aankopen van apps, muziek en films via de App Store of Muziek-app. Lees verder om te weten hoe het werkt.
Geld terugvragen via de Apple-website
Er zijn twee mogelijkheden om geld terug te vragen voor aankopen die je hebt gedaan via de App Store. De eerste manier is door deze webpagina van Apple te bezoeken. Deze webpagina is speciaal in het leven geroepen om problemen met een app te melden en om een refund aan te vragen.
Om een refund aan te vragen ga je naar de refund-pagina van Apple. Nadat je hebt ingelogd met je Apple ID zie je een overzicht van de apps die je onlangs hebt gekocht. Klik vervolgens op ‘Meld’ en geef een reden op waarom je een refund wenst.
Het aanvragen van een refund kan ook rechtstreeks vanaf je iPhone. Je volgt
hiervoor de volgende stappen:
- Open de App Store op je iPhone of iPad.
- Tik op
je profielfoto rechtsboven en daarna op je naam.
- Scroll
naar onderen en tik op Aankoopgeschiedenis.
- Zoek de
desbetreffende app of andere aankoop op. Tik op het totaalbedrag.
- Tik daarna op de naam van de app, gevolgd door
Meld een probleem.
Geld terugvragen via de Muziek-app
Een andere optie om een beroep te doen op een refund is via de Muziek-app.
Wil je een refund aanvragen via deze weg? Volg dan deze stappen:
- Ga naar iTunes of de Muziek-app en log in met je
iTunes-account.
- Klik
rechtsboven in de menubalk op Account / Toon mijn account.
- Je ziet
een overzicht van je accountgegevens. Halverwege de pagina zie je het
kopje Aankoopgeschiedenis. Met de link Bekijk alles kun je zien wat je
recent hebt aangeschaft.
- Je ziet
een lijst met recent gekochte apps. Blader eventueel via de datumknoppen
naar de juiste maand. De aankoop mag niet ouder dan 90 dagen zijn.
- Klik
bij de app op Meer, gevolgd door Meld een probleem.
- Je komt op de website waar je je reden moet opgeven.
Better safe than sorry
Als je te vaak gebruikmaakt van de optie om geld terug te vragen, dan is het goed om te weten dat je herroepingsrecht mogelijk vervalt. Wanneer je je geld terug vraagt voor een app die niet aan je verwachtingen blijkt te voldoen, is het goed om te weten dat deze app wel bruikbaar blijft zolang deze op je iPhone geïnstalleerd is.