Geld terugvragen voor aankopen uit de App Store

Geld terugvragen voor aankopen uit de App Store

Het overkomt de besten; je koopt een app uit de App Store, maar achteraf was het niet wat je ervan verwacht had. Apple biedt je in deze gevallen de mogelijkheid om binnen 14 dagen geld terug te vragen voor aankopen van apps, muziek en films via de App Store of Muziek-app. Lees verder om te weten hoe het werkt.

Geld terugvragen via de Apple-website

Er zijn twee mogelijkheden om geld terug te vragen voor aankopen die je hebt gedaan via de App Store. De eerste manier is door deze webpagina van Apple te bezoeken. Deze webpagina is speciaal in het leven geroepen om problemen met een app te melden en om een refund aan te vragen. 

Om een refund aan te vragen ga je naar de refund-pagina van Apple. Nadat je hebt ingelogd met je Apple ID zie je een overzicht van de apps die je onlangs hebt gekocht. Klik vervolgens op ‘Meld’ en geef een reden op waarom je een refund wenst. 

Het aanvragen van een refund kan ook rechtstreeks vanaf je iPhone. Je volgt hiervoor de volgende stappen: 

  1. Open de App Store op je iPhone of iPad.
  2. Tik op je profielfoto rechtsboven en daarna op je naam.
  3. Scroll naar onderen en tik op Aankoopgeschiedenis.
  4. Zoek de desbetreffende app of andere aankoop op. Tik op het totaalbedrag.
  5. Tik daarna op de naam van de app, gevolgd door Meld een probleem.

Geld terugvragen via de Muziek-app

Een andere optie om een beroep te doen op een refund is via de Muziek-app. Wil je een refund aanvragen via deze weg? Volg dan deze stappen:

  1. Ga naar iTunes of de Muziek-app en log in met je iTunes-account. 
  2. Klik rechtsboven in de menubalk op Account / Toon mijn account.
  3. Je ziet een overzicht van je accountgegevens. Halverwege de pagina zie je het kopje Aankoopgeschiedenis. Met de link Bekijk alles kun je zien wat je recent hebt aangeschaft.
  4. Je ziet een lijst met recent gekochte apps. Blader eventueel via de datumknoppen naar de juiste maand. De aankoop mag niet ouder dan 90 dagen zijn.
  5. Klik bij de app op Meer, gevolgd door Meld een probleem.
  6. Je komt op de website waar je je reden moet opgeven.

Better safe than sorry 

Als je te vaak gebruikmaakt van de optie om geld terug te vragen, dan is het goed om te weten dat je herroepingsrecht mogelijk vervalt. Wanneer je je geld terug vraagt voor een app die niet aan je verwachtingen blijkt te voldoen, is het goed om te weten dat deze app wel bruikbaar blijft zolang deze op je iPhone geïnstalleerd is.